Internet jest miejscem, w którym możemy skorzystać z bardzo szerokiej oferty reklamowej. Działania marketingowe są bardzo elastyczne, dzięki czemu możemy dopasować je do swoich możliwości i potrzeb. Obecnie istnieje bardzo wiele ciekawych rozwiązań, nie tylko tych tradycyjnych, ale i nieco bardziej oryginalnych — mniej popularnych, które również mają wiele korzyści. W dalszej części tekstu przedstawiamy najciekawsze rozwiązania, które można wdrożyć zarówno przy małym budżecie, działalności biznesowej, hobbystycznej oraz które przynoszą sporo korzyści.
Blog firmowy/strona www
Pierwszym sposobem reklamowania swojego produktu lub marki w sieci jest blog firmowy, lub strona www. To miejsca, w których możemy przedstawić bez ograniczania swoją ofertę oraz umieścić inne dane np. te dotyczące marki, historii, misji czy promocji. Wykonanie własnej strony internetowej jest obecnie bardzo proste. Możemy zamówić ją np. w agencji reklamowej lub wykonać samodzielnie w kreatorach witryn.
W cenie już od ok. kilkudziesięciu złotych uzyskamy pełnoprawną witrynę z własnym dedykowanym adresem, na którą będziemy mogli kierować ruch z internetu lub pokazywać ją swoim klientom. Bardzo dużym plusem własnej witryny jest możliwość jej pozycjonowania i pozyskiwania klientów z przeglądarki internetowej Google, gdy ci będą szukać danej usługi. Miejsce takie jest obecnie obowiązkowym punktem każdej liczącej się marki.
Własna witryna daje możliwość również przedstawiania dużej liczby fotografii, materiałów video czy utworzenia sekcji sklepu internetowego, przez którego klienci będą mogli kupować nasze produkty. Zarządzanie taką stroną i wprowadzanie danych również nie jest trudne i nie trzeba znać się na zaawansowanej technologii, aby obsługiwać np. kreatory witryn. Własną witrynę możemy reklamować w sieci lub podawać ją konkretnym klientom, aby mogli zapoznać się z ofertą marki.
Facebook Ads/Google Ads
Drugim i zdecydowanie jednym z najpopularniejszych sposobów reklamowania się w internecie jest możliwość emitowania reklam na Facebooku czy w wyszukiwarce Google. Portal społecznościowy oferuje swoim użytkownikom system reklamowy Facebook Ads, dzięki któremu można tworzyć kampanie reklamowe i docierać do innych użytkowników serwisu. Reklamy na Facebooku mają postać typowych materiałów w postaci np. blogów czy nagrań video. Obsługa samego systemu reklamowego jest bardzo prosta i każdy powinien poradzić sobie z jego obsługą. Koszt rozpoczęcia kampanii jest bardzo niski i niewymagane jest posiadanie dużego budżetu. W cenie ok. kilku — kilkunastu złotych możemy dotrzeć do kilkuset — kilku tysięcy odbiorców co jest bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. Reklama na Facebooku daje również możliwość bardzo szybkiego uruchomienia i dotarcia do odbiorców już w ciągu np. kilku godzin. Google Ads to system reklamowy który analogicznie pozwala emitować reklamę w wyszukiwarce Google, na YouTube czy na serwisach partnerów Google.
Największym plusem tego typu reklam jest możliwość targetowania, czyli ustalania grupy docelowej odbiorców. Oznacza to, że samodzielnie określamy, komu reklama zostanie wyświetlona, a kto jej z pewnością nie zobaczy. Przekłada się to na efektywne wykorzystanie budżetu i reklamowanie się jedynie osobom, które z dużym prawdopodobieństwem zakupią naszą usługę. Targetowanie odbywa się poprzez określanie takich danych jak wiek, płeć, lokalizacja czy zainteresowania oraz wielu innych elementów.
Influencer Marketing
Gdy oprócz działań reklamowych zależy nam również lub w głównej mierze – na działaniach wizerunkowych dobrym pomysłem jest Influencer Marketing. To rodzaj marketingu, w którym osoba znana np. lider w danej branży lub osoba rozpoznawalna poleca nasz produkt. Obecnie w internecie istnieje wielu blogerów, youtuberów czy osób prowadzących profile społecznościowe z bardzo wieloma fanami. Osoby takie ogłaszają się w internecie lub na specjalnych portalach, że w zamian za opłatę stworzą materiał, w którym zawrą nasz produkt czy markę. Cały materiał ma pozytywny wydźwięk, a dany idol poleca skorzystanie z naszych usług.
Zdecydowanie najłatwiej jest nawiązać współpracę z influencerem na specjalnym portalu, gdzie wybieramy kanał komunikacji np. Youtube, blog, Facebook, Instagram itp., cenę, kategorię tematyczną i liczbę odbiorców influencera. Za reklamę u osoby znanej z kilkuset fanami trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu złotych. Bez problemu znajdziemy również bardziej znanych idoli z nawet kilkudziesięcioma tysiącami fanów.
Plusami Influence Marketingu jest reklamowanie się w danej grupie docelowej, pozytywne odbieranie reklamy czy duża skuteczność, gdyż nasz produkt poleca swoim fanom — idol. Reklama taka nie jest nachalna. Dzięki czemu wiele osób zapamięta naszą markę i skorzysta z niej w przyszłości, jeśli będzie chciała kupić produkt z danej kategorii.
Viral Marketing
Jednym z najciekawszych rodzajów reklamy internetowej jest Viral Marketing. To rodzaj reklamy, która opiera się na stworzeniu ciekawego lub wręcz intrygującego postu czy treści i udostępnieniu jej w sieci. Sama intrygująca treść sprawia, że materiał jest rozprzestrzeniany wirusowo — czyli jest polecany między sobą wśród znajomych i dociera do dużej liczby osób. Materiał taki często jest stylizowany na amatorski i zawiera jedynie subtelną reklamę marki. Motywem przewodnim może być np. obieranie jabłka firmowym nożem, aby osiągać długą oskrabinę czy ubieranie wielu koszulek naszej marki w celu pobicia rekordu. Materiały takie są pozytywnie odbierane, budżet reklamowy nie musi być wysoki, a brak kosztów dystrybucji reklamy pozwala zaoszczędzić duże sumy pieniędzy.
Real-time Marketing
Bardzo ciekawym typem działań marketingowych i reklamy jest Real-time marketing. Opiera się on również na tworzeniu i udostępnieniu reklamy – często wirusowo lub w sposób tradycyjny poprzez dystrybucję, ale jego głównym elementem jest wykorzystywanie aktualnych zdarzeń jako motywów przewodnich. Jeśli w realnym świecie wydarzy się coś niespodziewanego, głośnego lub szeroko komentowanego — my możemy wykorzystać to zdarzenie i oprzeć na nim swoją reklamę. Może być to finał rozgrywek czy premiera kinowa lub rozdanie Oscarów. Dobrym przykładem jest firma Lego, która odwzorowała ze swoich figurek spontaniczne selfie na scenie laureatów i w ten sposób podbiła serca wielu osób. Wykorzystanie aktualnego głośnego wydarzenia do stworzenia na jego podstawie reklamy jest ciekawe, pozytywnie odbierane i bardzo często powoduje wiele udostępnień reklamy jako ciekawostki.