Współczesna motoryzacja nie tylko stawia na rozwiązania mające na celu jak najniższą emisję spalin, i tzw. zeroemisyjność, ale też czerpie ze stylistycznych rozwiązań sprzed kilku dekad. Vintage to słowo kluczowe dla wielu desingerów i wabik na sporą rzeszę nabywców. Także Renault planuje w najbliższych latach poszerzyć gamę o model inspirowany przebojem sprzed lat. Będzie nim R5 EV, wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny.
Klasyk stworzony na nowo
Przedstawiciele francuskiej firm w segmencie B mają już jeden przebój – to Clio. Jeżeli zaś chodzi o miejskie auta elektryczne w gamie można znaleźć Renault ZOE, którego długość nieznacznie przekracza 400 cm. Pojawia się pytanie, czy jest miejsce na kolejny pojazd tego segmentu. Oczywiście. Kluczami do sukcesu kolejnej generacji R5 mają być przystępna cena (jak na auto elektryczne) oraz stylizacja. Ponadto należy przypuszczać, że ze względu na pudełkowe nadwozie nie zabraknie przestrzeni dla pasażerów.
Renault 5 EV ma zadebiutować w salonach w 2023 lub 2024 roku. Prace nad wersją finalną postępują całkiem sprawnie, ponieważ konstruktorzy korzystają z platformy CMF-EV, przeznaczonej dla miejskich i kompaktowych aut, z jakiej korzysta już bratni Nissan Ariya. Trudno dziś powiedzieć, czy elektryczne R5 zastąpi w gamie ZOE, czy o salonach będą oferowane oba modele (jeżeli tak, to należy spodziewać się nowej generacji ZOE, ponieważ aktualna wersja debiutowała niemal dekadę temu, w 2012 roku).
Trochę o poprzedniku
Renault 5 EV to spadkobierca dwóch generacji miejskiego auta, które na europejskich rynkach oferowano do 1996 roku, mimo że niemal każdy salon samochodowy Renault był miejscem, gdzie można było kupić następcę – Clio I, reklamowane w Polsce pod hasłem „prosto z raju”.
Pierwsza odsłona R5 zadebiutowała w 1972 roku i dostępna była na początku tylko w odmianie 3-drzwiowej (w 1979 roku można było zamówić wersję z dodatkową parą drzwi). Wyróżnikami Renault 5 I generacji było samonośne nadwozie i charakterystyczna sylwetka z mocno ścięta klapą i światłami tylnymi zamocowanymi na słupcu C. Rok 1983 to debiut Renault 5 drugiej generacji – znane na wielu rynkach jako Superfive. Zwiększono wymiary zewnętrzne i przeszklenia oraz zaokrąglono sylwetkę. Pojawiły się też mocniejsze jednostki napędowe oraz odmiany sportowe i kabriolet. Pod koniec produkcji dostępna był model nazwany Renault 5 Campus, oferowany z jednym silnikiem diesla i jednym benzynowym.
Powrót do przyszłości
Renault 5 EV będzie można w 2023 lub 2024 roku kupić w Polsce. Na pewno będzie to model przyciągający fanów motoryzacji do salonu Renault Dyszkiewicz w Konstancinie-Jeziornie. A czy docelowo R5 EV zastąpi ZOE czy może Clio? Trudno znaleźć prawidłową odpowiedź na to pytanie.